Hvordan kører jeg min nye nitrobil til
Når man pakker sin nye bil ud af kassen.
Er der nogle ting man skal huske at gøre inden man kører med bilen.
1. Start at med at læse manualen inde du går videre med din nye bil
2.
Stram div skruer og
bolte, og efterse at alt sidder som det skal. Dette skal gøres efter hver tur
med bilen.
Brug evt låselim på skruer så undgår man de går løse.
3.
Lad dine batterier op
til din sender og modtager samt din glødestarter
(Brug altid gode batterier til din bil )
4.
Tjek altid om Fabriks indstillingerne på motoren står rigtig efter
manualen inden motoren
startes første gang.
Hvis motoren for for lidt af leve af, under
indkørsel kan stempel sætte sig og derved ødelægge motoren.
5. Påfør filter olie på dit luftfilter. Uden filter olie ødelægger du din motor
Rens filter i nitro eller sæbevand når det er beskidt, og påfør filter olie igen.
6. Sæt din bil på en platform så hjulene er fri.Fyld din bil op med nitro.
7. Nu skal vi have bilen kørt til. Det gøres ved at køre 2 tanke med nitro.
Husk motoren skal køle ned når du har kørt den 1 tankfuld før du forsætter
Stil din gas manuelt .Sørg for at gassen ikke står for højt (Tomgang)
8. Pump på tanken til du kan se brændstof i slangen, pump derefter 2 gange mere
9. Sæt glødestarter til. Start bilen.
Stil gassen så motoren kører jævnt
10. Du kan nu se brændstoffet skyde ud af udstødning
Kør tanken tom og lad motoren køle ned dette gøres 2 gange.
Tjek med tempgun din motor ikke bliver for varm under indkørsel.
11. Nu skal du finde et sted hvor der er godt med plads til at kører med din bil
Tænd altid fjernbetjeningen først og bagefter bilen. Når du slukker er det altid modsat.
Sørg altid for dine batterier er fuldt opladet.
12. Tjek nu om du har justeret din fjernbetjening rigtig. Gas-Brems knappen
Styre knappen Venstre-højre
13. Neutral stilling. Fuld gas.
Tjek om bilen kan skubbes frem uden den bremser
14. Start bilen kør 2 tankfuld nitro med halv gas
Tjek evt. temperatur med tempgun
15. Tillykke din bil er nu klar til at blive stillet ind så den køre optimalt.
Husk aldrig at give din motor for lidt brændstof, da det kan ødelægge din nye motor
Husk altid at holde bilen ren for skidt og snavs .
Kør aldrig hvis der er vådt, da det kan ødelægge elektronikken
Husk altid fuld opladet batterier
Fin justering af
Nitromotor
1. Start med at varme motoren op. Dette gøres bedst ved at give lidt gas op til omkring 50-60% ved jævne mellemrum.
Alt efter motorstørrelse,
og type kan det tage alt fra 30-60 sekunder.
2. Bring motoren i tomgang. Hvis dette ikke kan lade sig
gøre, så juster tomgangsskruen (med uret) indtil den er stabil i tomgang.
3. Efter den har stået i tomgang i ca. 10 sekunder,
klemmer du med tommel og pegefinger på brændstofslangen.
Det er så nu den vigtige observation kommer.
4. Omdrejningerne ændrer sig ikke og den dør med det
samme - Bundskruen (Low Needle) er justeret til en for mager blanding.
Giv den en kvart omgang ud (mod uret). Følg retningslinjerne endnu en gang
indtil den har den perfekte blanding
5. Omdrejningerne stiger ret meget og der går over 5
sekunder før den dør - Bundskruen (Low Needle) er justeret til en alt for fed
blanding.
Giv den en kvart omgang ind (med uret). Følg retningslinjerne endnu en gang
indtil den har den perfekte blanding
6. Omdrejningerne stiger kun lidt og den dør ret
hurtigt. Bundskruen (Low Needle) er justeret korrekt.
Tomgangen kan godt ændret sig, hvis du foretager store
ændringer på bundskruen.
Derfor kan det være muligt
at du, lige skal finpudse tomgangsskruen. Men gør det endelig ikke, mens du
justerer bundskruen.
Topskruen (high needle) skal justeres så motoren aldrig
kommer over 135-140 grader.
Mager blanding = høj temperatur, Fed blanding = mindre høj temperatur.
Den optimale temperatur er meget forskellig fra motor til motor, vil anbefale at den ligger mellem 100 og 130 grader.
Vertex 21 Max 130 grader SH28 Max 115 grader G.O 21-25-28 Max 115 grader
Aflæs temperaturen med en infrarød måler og justér derefter.
Høj temperatur afhjælpes
ved at skrue skruen ud (mod uret) og en lav temperatur afhjælpes ved at skrue
skruen ind (med uret).
De forskellige vejrtyper og "efter justering" pga.
dette.
Fugtigt vejr betyder at luften indeholder en større
mængde af vandmolekyler. Disse bliver, modsat hvad de fleste tror, suget med ind
i forbrændingskammeret. Det betyder et fald af iltmolekyler og derfor bør
blandingen justeres lidt til den mager side.
Tørt vejr er så omvendt og derfor farligt, hvis man går
direkte fra en meget fugtig dag, til sahara omgivelser. Her skal du fede motoren
til, så de mange iltmolekyler, der nu er til stede, også bliver brugt
fornuftigt, nemlig ved at tilsætte mere brændstof til forbrændingen.
Høje og lave temperaturer har også meget at sige,
omkring justering af karburatoren. Mange tror, desværre, at når det er varmt, så
skal den fedes til, for at sænke temperaturen og når det er koldt, så kan man
sagten mager den til, for at hæve temperaturen. Dette er noget sludder og lad
mig forklare hvorfor.
Kold vejr indeholder flere iltmolekyler i et givent rum
end varmt vejr. Når der er flere iltmolekyler skal motoren have mere brændstof
for ikke at være alt for mager. Så derfor husk - varmt vejr = mager
indstilling og koldt vejr = fed indstilling.
For at man kan bevare garantien på sin bil, kræver det at køber bruger bilen med omtanke og sin sunde fornuft, da enhver fejlbehandling er årsag til at garantien forsvinder !
Alt materiale, billeder som tekst
tilhører Happysale.dk
og kopiering eller andet brug er ikke tilladt uden skriftlig aftale,
indgået med Happysale.dk !